Obsah stránkyObsah stránky Přehled V dnešním složitém digitálním a mediálním prostředí je zásadní, aby si lidé byli vědomi rizik, která z dezinformací vyplývají, a byli schopni nepravdivé nebo zavádějící informace identifikovat a přerušit jejich šíření.Evropská unie je odhodlána zajistit odolnost naší společnosti vůči těmto nově se objevujícím hrozbám. Proto Komise vytvořila řadu nástrojů a iniciativ, jejichž cílem je podporovat rozvoj kritického myšlení a dovedností, díky nimž mohou jednotlivci i komunity dezinformace lépe rozpoznat, nenechat se jimi ovlivnit a účinně na ně reagovat. Zvyšování povědomí o dezinformacích Osvěta je jedním ze základních způsobů, jak chce Unie přispět k řešení problematiky šíření nepravdivých nebo zavádějících informací na internetu.Proto Komise spolu s partnerskými organizacemi usilovně pracuje na tom, aby se jí prostřednictvím různých komunikačních kanálů podařilo oslovit co nejširší publikum s cílem naučit občany dezinformace rozpoznat a pochopit, v čem spočívá riziko jejich dalšího šíření. Zvyšování povědomí před volbami do Evropského parlamentu v roce 2024 Například před volbami do Evropského parlamentu v roce 2024 zahájila Komise společně se Skupinou evropských regulačních orgánů pro audiovizuální mediální služby (ERGA) společnou videokampaň.Jejím cílem bylo poskytnout občanům praktické rady, jak kriticky uvažovat, aby se jim podařilo odhalit případný klamavý obsah online a vyhnout se jeho sdílení.Videokampaň probíhala v různých sociálních médiích, televizních a rozhlasových stanicích, a to ve všech 27 členských státech. K dispozici byla ve všech 24 úředních jazycích EU. Jak ochránit občany před dezinformacemiDále Komise spolu se svými partnery sestavila pro veřejnost soubor tipů a materiálů, v nichž vysvětluje, jak se dezinformací vyvarovat a neúmyslně je pak nešířit dál. Jak dezinformace rozpoznatTipy, jak odhalit klamavý zpravodajský obsah a identifikovat autentické zdroje. Jak rozpoznat „deepfakes“Tipy, jak identifikovat zmanipulované audio nebo video a jak si informace ověřit v oficiálních zdrojích. Jak odolat manipulaciTipy, jak se nenechat zmanipulovat nepravdivými informacemi na internetu a neúmyslně je pak nešířit dál. Další užitečné tipy a zdroje Zvyšování mediální gramotnosti Mediální gramotnost má pro budování odolnosti společnosti vůči dezinformacím zásadní význam. Naučit se vyhledávat si v mediálním světě důvěryhodné informace, kriticky uvažovat a reagovat na dezinformace odpovídajícím způsobem je dnes naprosto nezbytné, a to pro každého.Mediální gramotnost umožňuje občanům orientovat se v moderním digitálním zpravodajském prostředí a činit informovaná rozhodnutí. Dezinformace bychom se měli naučit rozpoznávat již od útlého věku. Při zajišťování mediální gramotnosti veřejnosti tak hraje klíčovou úlohu výchova a vzdělávání.Cílem revidované směrnice o audiovizuálních mediálních službách je zajistit, aby členské státy podporovaly a přijímaly opatření, která rozvíjejí dovednosti v oblasti mediální gramotnosti. Následně mají o těchto opatřeních podávat zprávy. Výzva k předkládání návrhů – přeshraniční projekty v oblasti mediální gramotnostiKomise zveřejnila výzvu k předkládání návrhů na podporu projektů, jejichž cílem je rozvíjet mediální gramotnost, podporovat účinnou přeshraniční spolupráci a omezit škodlivý dopad dezinformací.Lhůta pro podání žádosti o financování je 6. března 2025.Další informace Materiály pro rozvoj mediální a digitální gramotnostiKomise rovněž vypracovala materiály s tematikou boje proti dezinformacím, které mohou využívat členské země, organizace i pedagogové. Pokyny pro rozvoj mediální gramotnostiPokyny pro členské státy, které mají občanům všech věkových kategorií umožnit lépe se zorientovat v moderním zpravodajském prostředí a následně činit informovaná rozhodnutíPokyny pro učitele a pedagogyPraktické pokyny pro pedagogy týkající se boje proti dezinformacím a podpory digitální gramotnostiMateriály pro učitelePomocí těchto nástrojů mohou učitelé středních škol své studenty naučit, jak při brouzdání po internetu dezinformace odhalit a nenaletět jim. Související odkazy EUvsDisinfoGŘ CNECT – Mediální gramotnostGŘ EAC – Digitální vzdělávání
Například před volbami do Evropského parlamentu v roce 2024 zahájila Komise společně se Skupinou evropských regulačních orgánů pro audiovizuální mediální služby (ERGA) společnou videokampaň.Jejím cílem bylo poskytnout občanům praktické rady, jak kriticky uvažovat, aby se jim podařilo odhalit případný klamavý obsah online a vyhnout se jeho sdílení.Videokampaň probíhala v různých sociálních médiích, televizních a rozhlasových stanicích, a to ve všech 27 členských státech. K dispozici byla ve všech 24 úředních jazycích EU.
Jak dezinformace rozpoznatTipy, jak odhalit klamavý zpravodajský obsah a identifikovat autentické zdroje.
Jak rozpoznat „deepfakes“Tipy, jak identifikovat zmanipulované audio nebo video a jak si informace ověřit v oficiálních zdrojích.
Jak odolat manipulaciTipy, jak se nenechat zmanipulovat nepravdivými informacemi na internetu a neúmyslně je pak nešířit dál.
Mediální gramotnost má pro budování odolnosti společnosti vůči dezinformacím zásadní význam. Naučit se vyhledávat si v mediálním světě důvěryhodné informace, kriticky uvažovat a reagovat na dezinformace odpovídajícím způsobem je dnes naprosto nezbytné, a to pro každého.Mediální gramotnost umožňuje občanům orientovat se v moderním digitálním zpravodajském prostředí a činit informovaná rozhodnutí. Dezinformace bychom se měli naučit rozpoznávat již od útlého věku. Při zajišťování mediální gramotnosti veřejnosti tak hraje klíčovou úlohu výchova a vzdělávání.Cílem revidované směrnice o audiovizuálních mediálních službách je zajistit, aby členské státy podporovaly a přijímaly opatření, která rozvíjejí dovednosti v oblasti mediální gramotnosti. Následně mají o těchto opatřeních podávat zprávy.
Výzva k předkládání návrhů – přeshraniční projekty v oblasti mediální gramotnostiKomise zveřejnila výzvu k předkládání návrhů na podporu projektů, jejichž cílem je rozvíjet mediální gramotnost, podporovat účinnou přeshraniční spolupráci a omezit škodlivý dopad dezinformací.Lhůta pro podání žádosti o financování je 6. března 2025.Další informace
Pokyny pro rozvoj mediální gramotnostiPokyny pro členské státy, které mají občanům všech věkových kategorií umožnit lépe se zorientovat v moderním zpravodajském prostředí a následně činit informovaná rozhodnutí
Pokyny pro učitele a pedagogyPraktické pokyny pro pedagogy týkající se boje proti dezinformacím a podpory digitální gramotnosti
Materiály pro učitelePomocí těchto nástrojů mohou učitelé středních škol své studenty naučit, jak při brouzdání po internetu dezinformace odhalit a nenaletět jim.