Klimaatverandering in Europa: feiten en cijfers
Ontdek de belangrijkste feiten en statistieken over klimaatverandering in Europa: regionale impact, top uitstoters, de reductie van broeikasgassen en meer.
Inhoud
- CO2 is niet het enige broeikasgas dat de opwarming van de aarde veroorzaakt
- De EU-landen en sectoren die het meeste broeikasgas uitstoten
- De evolutie van broeikasgassen in Europa sinds 1990
- De gevolgen van klimaatverandering in Europa
- Uitstoot van de transportsector in de EU: feiten en cijfers
- Tijdlijn van VN-klimaatonderhandelingen
- Meer lezen over klimaatverandering in de EU
Klimaatverandering is een wereldwijd probleem, maar hoe beïnvloedt het Europa? Ontdek feiten en cijfers die iets zeggen over verschillende aspecten van dit probleem: oorzaken, gevolgen en ontwikkeling.
CO2 is niet het enige broeikasgas dat de opwarming van de aarde veroorzaakt
Het bekendste broeikasgas is koolstofdioxide (CO2). In 2021 vertegenwoordigde het bijna 80% van het volume van alle broeikasgasemissies in de EU.
Andere broeikasgassen zijn in een kleinere hoeveelheid in de atmosfeer aanwezig, maar kunnen een groter opwarmend effect hebben. Zo was methaan goed voor 12% van het broeikaseffect in de EU in 2021.
Sommige broeikasgassen komen op natuurlijke wijze in de atmosfeer voor, maar menselijke activiteiten dragen bij tot de accumulatie ervan. Andere zijn door de mens gemaakt, zoals gefluoreerde gassen die in de industrie worden gebruikt. Hun aardopwarmingsvermogen is vaak enkele duizenden keren groter dan dat van CO2.
De EU-landen en sectoren die het meeste broeikasgas uitstoten
De EU was in 2023 devierde grootste uitstoter van broeikasgassen, na China, de Verenigde Staten en India. Het aandeel van de EU in de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen daalde van 15,2% in 1990 tot 6,0% in 2023.
In 2023 waren in de EU de top vijf broeikasgas uitstoters Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen en Spanje. De energievoorzieningssector was verantwoordelijk voor 27,4% van deze uitstoot. Uitstoot door binnenlands vervoer draagt bij met 23,8% en industrie met 20,3%.
De evolutie van broeikasgassen in Europa sinds 1990
In 2021 heeft de EU klimaatneutraliteit, het doel om tegen 2050 een netto-nulemissie te bereiken, wettelijk bindend gemaakt in de EU. Het stelde een tussentijds doel van 55% emissiereductie tegen 2030.
De emissies zijn van 1990 tot 2023 voortdurend gedaald. Naar schatting waren de emissies in de EU in 2023 37% lager dan in 1990, na een aanzienlijke daling van 8% ten opzichte van 2022.
De gevolgen van klimaatverandering in Europa
Klimaatverandering heeft nu al op verschillende manieren invloed in Europa, afhankelijk van de regio. Dit loopt uiteen van stijgende temperaturen en een groter risico op verwoestijning, tot meer neerslag op jaarbasis en risico's op overstromingen.
De waargenomen en verwachtte gevolgen van het Europees Milieuagentschap hebben betrekking op de economie (zoals toerisme en energie), het milieu (zoals het verlies aan biodiversiteit en bosbranden), landbouw (afnemende oogstopbrengsten en toenemende vraag naar water) en de volksgezondheid (sterfte door hittegolven of door hevige stormen).
Uitstoot van de transportsector in de EU: feiten en cijfers
Transport is de enige sector waarvan de uitstoot nog steeds hoger is dan in 1990. Transport is verantwoordelijk voor bijna 30% van de totale CO2-uitstoot van de EU, waarvan 72% van wegvervoer komt.
CO2-uitstoot van auto’s
Auto’s en bestelwagens stoten ongeveer 15% van de CO2 van de EU uit. Met gemiddeld 1,7 personen per auto in Europa zijn andere vormen van transport, zoals bussen, op dit moment een minder vervuilend alternatief. Moderne auto’s zouden echter wel één van de minst vervuilende vormen van transport kunnen zijn als ze gedeeld worden, in plaats van alleen te rijden.
Uitstoot van luchtvaart en schepen
Internationale lucht- en scheepvaart zijn ieder verantwoordelijk voor minder dan 3,5% van de totale EU-uitstoot van broeikasgassen maar ze zijn de snelst groeiende bron van emissies. De uitstoot van vliegtuigen zal naar verwachting 10 keer hoger liggen in 2050 vergeleken met 1990, terwijl de uitstoot van de scheepvaart tot 50% zou kunnen toenemen.
Tijdlijn van VN-klimaatonderhandelingen
De EU is een belangrijke speler in de VN-klimaatonderhandelingen en heeft het klimaatakkoord van Parijs ondertekend. Terwijl alle EU-landen het akkoord individueel ondertekend hebben, coördineren ze hun standpunten en bepalen hun gezamenlijke emissiereductiedoelstellingen op EU-niveau.