Bekämpning av sexuella övergrepp mot barn på nätet: vilka åtgärder vidtar EU?
Europaparlamentet vill införa effektiva regler för att förebygga och bekämpa sexuella övergrepp mot barn på nätet och samtidigt skydda den personliga integriteten.
Spridningen av onlinematerial med barn som deltar i eller ser ut att delta i en sexuell handling har ökat, särskilt av material som skildrar yngre barn. År 2022 gjordes över 32 miljoner anmälningar om misstänkta sexuella övergrepp mot barn på nätet, vilket är en historiskt hög nivå.
Utveckling av EU-lagstiftningen rörande sexuella övergrepp mot barn
EU har antagit en strategi för att bekämpa sexuella övergrepp mot barn. Som en del av detta åtagande har kommissionen för avsikt att utveckla de befintliga reglerna från 2011. I november 2023 antog parlamentets utskott för medborgerliga fri- och rättigheter ett betänkande om förslag till en förordningsom syftar till att förebygga och bekämpa sexuella övergrepp mot barn.
Provisoriska regler från 2021 tillåter digitala företag att leta efter innehåll som läggs upp på deras plattformar för att hitta material som rör sexuella övergrepp mot barn. Reglerna ger ett tillfälligt undantag från vissa EU-regler för e-sekretess. Förslaget som parlamentet arbetar med syftar till att fastställa permanenta regler om hur företag kan upptäcka material om sexuella övergrepp mot barn på nätet.
Läs mer om vad Europaparlamentet gör för att skydda barn.
Skydda den personliga integriteten
Europaparlamentet vill hitta en balans mellan att skydda barn i den digitala sfären och att upprätthålla grundläggande rättigheter som rätten till privatliv. Parlamentet stöder inte utbredd webbsökning eller heltäckande övervakning av privat kommunikation eller skapandet av bakdörrar i appar för att försvaga kryptering.
Leverantörernas skyldigheter: riskbedömning och riskreducering
Enligt den föreslagna lagstiftningen kommer leverantörer av värdtjänster eller interpersonella kommunikationstjänster att vara skyldiga att utföra en riskbedömning av den potentiella förekomsten av sexuellt innehåll som involverar barn. När leverantörerna har identifierat risknivån måste de genomföra riskreducerande åtgärder för att hantera den.
Förordningen innehåller en omfattande förteckning över potentiella riskreducerande åtgärder som leverantörerna kan välja att genomföra. Där finns bland annat principen om inbyggd säkerhet (att utveckla produkter eller tjänster på ett sätt som undviker potentiell skada), obligatoriska föräldrakontroller, inrättande av mekanismer för användarrapportering, och användning av ålderskontrollsystem när det finns risk för att barn "groomas" (dvs förförs av gärningsmän).
Förordningen inför också särskilda obligatoriska begränsningsåtgärder för tjänster som direkt riktar sig till barn, plattformar som främst används för spridning av pornografiskt innehåll och vissa chattjänster inom spel.
Tjänsteleverantörerna kommer att ha rätt att själva välja vilken teknik de ska använda för att uppfylla sina skyldigheter när det gäller upptäckt. Reglerna föreskriver ett förenklat förfarande för mindre företag.
Beslut om kvarhållande som en sista utväg
Om leverantörer inte uppfyller sina skyldigheter kan en rättslig myndighet som en sista utväg utfärda ett föreläggande om att granska och upptäcka material som sprids i tjänsten. Detta föreläggande skulle tvinga leverantören att använda viss teknik för att upptäcka känt och nytt material om sexuella övergrepp mot barn.
Så kallade detektionsförelägganden skulle endast användas om det finns rimliga misstankar om att enskilda användare eller grupper är kopplade till sexuellt övergreppsmaterial mot barn. Föreläggandena skulle vara tidsbegränsade, och krypterad kommunikation samt textmeddelanden skulle undantas från deras tillämpningsområde. Detta tillvägagångssätt syftar till att säkerställa att integriteten och säkerheten för användare av digitala tjänster upprätthålls.
Stöd till offer och överlevande
I förslaget ingår inrättandet av ett EU-centrum för skydd av barn. Centrumet ska ta emot, filtrera, bedöma och vidarebefordra rapporter om sexuella övergrepp mot barn till behöriga nationella myndigheter och Europol. Det kommer också att stödja nationella myndigheter, genomföra utredningar och utfärda böter.
Kommissionens förslag innehåller särskilda rättigheter för offer att begära information om online-material som skildrar dem och rätten att begära att detta innehåll tas bort. Parlamentet utvidgar dessa rättigheter till att omfatta rätten att få stöd och hjälp från EU:s centrum för skydd av barn samt myndigheter på nationell nivå.
Nästa steg
Parlamentet godkände sitt förhandlingsmandat i slutet av november 2023 och är redo att inleda förhandlingar med EU-länderna (dvs ministerrådet) för att fastställa den slutliga lagtexten.
De tillfälliga reglerna som undantar digitala företag från regler för e-integritet när de letar efter material om sexuella övergrepp mot barn var tänkta att löpa ut i augusti 2024. För att undvika ett juridiskt vakuum enades parlamentet och rådet i februari 2024 om att förlänga undantaget till april 2026. Denna provisoriska överenskommelse antogs formellt av parlamentet i april 2024.
Samtidigt siktar man på att nå en överenskommelse om den långsiktiga rättsliga ramen och undvika ytterligare förlängningar av det tillfälliga undantaget.
Läs mer om vad EU gör för ett säkert internet.